Alvorens je met je nieuwe bijlesstudent aan de slag gaat, is het noodzakelijk om het taalniveau van het kind te bepalen. Het aanleren van een vreemde taal omvat tal van elementen zoals: vloeiendheid, spelling, woordenschat en zinsopbouw. Om de bijlessen zo effectief mogelijk te maken, dien je eerst het taalniveau van je student in kaart te brengen. Hoe je dat exact doet lees je hier in slechts vijf minuten.
Taalniveau vaststellen
Het taalniveau van een persoon die een tweede taal leert, wordt gemeten volgens de richtlijnen van het Europees Referentiekader. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende niveaus, startend bij beginnersniveau A1. Het hoogste niveau is C2. De leerdoelstellingen van de bijlessen moeten aansluiten op het ERK-taalniveau van de leerling. Op de website van het ERK vind je beschrijvingen per niveau van wat de student moet kunnen.
Men kijkt vooral naar de receptieve- en productieve vaardigheden van studenten. De eerstgenoemde vaardigheden omvat lezen en schrijven zonder interactie. Productieve vaardigheden gaan vooral over spreken en schrijven met interactie. Vooral dat interactieve gedeelte ervaren veel kinderen als lastig. Als je vlot Engels leest betekent het immers niet dat je zelf ook een goede tekst kunt schrijven. Deze vaardigheden staan volgens het ERK dan ook los van elkaar. Zo is het mogelijk dat een leerling C1 scoort op leesvaardigheid en B1 op schrijfvaardigheid. Toch moeten leerlingen uiteindelijk alle vaardigheden op één niveau beheersen. Aan jou de taak om aandacht te geven aan wat nog niet goed gaat.
Zo, genoeg droge theorie, op naar concrete tips om het taalniveau van je bijlesstudent te testen.
Originele kennismakingsoefening
Een kennismakingsoefening is een perfect middel om een beeld te krijgen van het taalniveau van je bijlesstudent. Laat hem of haar bijvoorbeeld een mindmap maken van wat bij de leerling past. Bijvoorbeeld gamen, honden, hockey, vriendinnen, pizza etc.
Vervolgens is het de taak van de leerling om vragen te bedenken waarop het aangegeven begrip het antwoord is. Hiermee test je zowel de woordenschat als het vermogen om vragen te stellen en correcte zinnen te formuleren. Help eventueel een handje met vragen en voer een leuk gesprekje. Hoe meer interactie, hoe zichtbaarder het niveau van de leerling wordt. Een ideale beginnerstest om de spreekvaardigheid, woordenschat en grammaticakennis te monitoren.
Online taaltest
Op internet staan talloze testen die werken met de ERK-niveaus. Het kan dan ook geen kwaad om de bijlesstudent voor de eerste bijles zo’n test te laten maken. De uitslag kan je dan samen bespreken en op basis daarvan een leerplan opstellen. Houd wel in je achterhoofd dat zo’n test slechts een momentopname is en het daadwerkelijke taalniveau van de leerling ietwat kan verschillen.
Schriftelijke taaloefening
Een andere mogelijkheid om het taalniveau van je bijlesstudent vast te stellen is door middel van een schriftelijke taaloefening tijdens de eerste bijles. Laat de leerling enkele oefeningen maken en kom er direct achter wat de sterke en zwakke punten zijn.
Zo kan je de leerling bijvoorbeeld vragen een brief te schrijven naar aanleiding van een droomvakantie of schoolkamp. Hierbij help je de leerling door een concrete situatie te schetsen en de leerling een taak te geven.
Situatie: Je vertoeft tien dagen op een zonovergoten tropisch eiland. Je wil je beste vriend(in) graag vertellen hoe mooi het daar is. Je besluit een brief te schrijven.
Taak: Schrijf een brief naar een vriend(in). Je vertelt wat je hebt gedaan, wat je het leukst vindt en wat je verdere plannen zijn. Schrijf ongeveer 15 zinnen en vergeet niet de aanhef en het slot.
Deze simpele, maar leuke oefeningen zijn ideaal om het taalniveau van je bijlesstudent vast te stellen. Je vraagt immers om taalvaardigheden in verleden tijd, het heden en de tegenwoordige tijd. Daarnaast kom je meer te weten over de woordenschat en de zinsopbouw van het kind.
Probeer de resultaten van de oefening vervolgens te linken aan de ERK-niveaus. Pak onderstaande afbeelding erbij en probeer het taalniveau van jouw leerling vast te stellen.
Leerplan opstellen
Nu je het taalniveau van de leerling weet, is het tijd om de handen uit te mouwen te steken en een leerplan op te stellen. Dit doe je aan de hand van oefeningen die vaardigheden trainen waar de leerling slecht op scoorde tijden de test. Zorg voor voldoende afwisseling, herhaling en beloon ook aspecten die de leerling wel goed doet. Daarin is het ook zaak om voldoende uitdaging te bieden.
Na verloop van tijd is het de bedoeling om weer wat taalniveautesten te doen om te kijken of er progressie in zit en welke aspecten nog meer aandacht vergen. Op deze wijze zorg je voor het optimale leerplan en streef je naar zo goed mogelijk resultaat in een zo kort mogelijke tijd.
Voerde de leerling alle opdrachten vlekkeloos uit? Daag de leerling dan uit om bijvoorbeeld een presentatie te geven, een filmverslag te schrijven of een langer verhaal te schrijven. Wees creatief met het bedenken van opdrachten maar schroom ook niet om het internet te raadplegen.
Belangrijk om te weten: er bestaat geen alomvattende ‘tovertekst’ waaruit het exacte taalniveau van de leerling blijkt. Blijf vooral het taalniveau monitoren om er zo achter te komen wat goed gaat en wat niet. Bovenstaande oefeningen helpen je daar in ieder geval goed bij!
Ben jij expert in een vreemde taal en wil je die kennis delen? Meld je dan nu aan als bijlesdocent en verdien een leuk zakcentje.
Laat hieronder je gegevens achter en blijf zo op de hoogte van de nieuwste artikels van Bijleshuis! Je ontvangt verder geen reclame of andere e-mails.