written by
Melissa V.

Hoe boost je je zelfwaardering?

Voor studenten: studietips 3 min read

Onderzoek van Universiteit Leiden wijst uit dat te weinig eigenwaarde en zelfwaardering psychische schade veroorzaakt, zoals eetstoornissen, depressies en angstklachten. Deze blog laat zien hoe jij veerkracht toont en hoe jij jezelf leert waarderen.

Wat verstaan we onder zelfwaardering?

Het begrip ‘zelfwaardering’ impliceert simpelweg hoe jij naar jezelf kijkt. Met andere woorden: in hoeverre ben jij tevreden met jezelf en hoeveel vertrouwen heb je in je eigen kunnen? Mensen met een lage zelfwaardering voeteren zichzelf uit en zijn geneigd zichzelf in een negatief daglicht te plaatsen. Wees er bewust van dat ieder persoon sterke en minder sterke eigenschappen heeft en dat dat oké is. Een laatste spectrum van zelfwaardig gaat over sociale relaties; over hoe jij denkt dat andere mensen jou vinden.

Je mag er zijn!

Een flinke mate van zelfwaardering betekent dat je lekker in je vel zit en tevreden bent met jezelf als persoon, zowel innerlijk als uiterlijk. Mensen met een hoge zelfwaardering vertrouwen zichzelf en nemen voor lief dat het leven soms ook tegenzit. Perfectie bestaat niet en je moet het al helemaal niet willen nastreven.

Waarom een positief zelfbeeld belangrijk is:

  • Het maakt je minder kwetsbaar voor misleidende beelden (bijv. Instagram)
  • Het beschermt je tegen psychische klachten
  • Het helpt jou te ontplooien en jezelf te ontdekken en ontwikkelen.

Een lage zelfwaardering

Mensen met een lage zelfwaardering voelen zichzelf minder dan de rest. Dit leidt veelal tot een eenzaam en onzeker gevoel. Je denk immers dat je er niet bij hoort en anders bent dan de rest.Tevens houdt het ontwikkelingen tegen en durf je weinig of geen keuzes te maken. De volgende stap hierin is dat je denkt dat je faalt en het leven niet aan kan. Met alle gevolgen van dien.

De gevolgen van een lage zelfwaardering:

  • Je kampt met angstklachten.
  • Je voelt je bedreigd door anderen
  • Je zondert je af en loopt kritiek uit de weg
  • Je bent zeer onzeker en voelt je kwetsbaar
  • Je hebt een gebrek aan zelfvertrouwen

Heb jij een hoge of een lage zelfwaardering? Doe hier de test!

zelfwaardering verhogen

Zo krijg je meer zelfwaardering

Pas op met sociale media

Het is van belang om een negatief zelfbeeld langzaam om te buigen naar een positief zelfbeeld. Je kan deze ontwikkeling stimuleren door met een aantal zaken rekening te houden. Eén daarvan is door op te passen met sociale media. Sociale media spelen namelijk een sleutelrol. Uit onderzoek blijkt namelijk dat foto’s in de media impact hebben op jouw zelfbeeld. Voornamelijk sociale media spiegelen schoonheidsidealen voor die ver weg liggen van de realiteit. Toch proberen veel mensen (on)bewust deze idealen na te streven. Wanneer dat niet lukt is de kans op een minderwaardigheidscomplex groot. Probeer je daar tegen te weren en bedenk goed dat beelden op sociale media niet op een lijn liggen met de realiteit.

Praat met een vertrouwenspersoon

Probeer sociale contacten niet uit de weg te gaan. Praten met iemand die je vertrouwt is en blijft een goed hulpmiddel. Dit kan een goede vriend(in) zijn, je ouders of wellicht een vertrouwenspersoon op jouw school. Bespreek de mogelijkheden met je mentor indien je daar behoefte aan hebt.

Concrete tips voor een positiever zelfbeeld:

  • Laat je niet misleiden door sociale media.
  • Stop met jezelf vergelijken met andere mensen. Iedereen is uniek!
  • Accepteer complimenten. Mensen complimenteren je niet voor niets.
  • Bedenk eens waar je goed in bent. Wat zijn je beste kwaliteiten en talenten? Wat maakt jou een mooi mens?
  • Onderneem dingen waar jij goed in bent. Dit geeft zelfvertrouwen.
  • Houd een positief dagboek bij; schrijf elke dag drie dingen op die goed gingen.
  • Verlaag je eisen en probeer niet alle ballen in de lucht te houden.
  • Laat het gaan. Probeer je niet te druk te maken over wat jij denkt dat mensen van je vinden.

De positieve punten van een gezonde zelfwaardering:

  • je ben tevreden met jezelf
  • je bent socialer, want contact leggen gaat je makkelijker af
  • Je hebt meer kans op succes, voornamelijk omdat je fouten durft te maken
  • je accepteert fouten en ziet daar kansen in
  • je bekijkt zaken positief en constructief
  • je kan tegen kritiek

Mindere schoolprestaties zijn vaak een medeoorzaak van een negatief zelfbeeld. BijlesHuis beschikt over geschikte docenten met flink wat ervaring om studenten er weer bovenop te helpen. Wij doen er alles aan om schoolprestaties te verbeteren en het zelfvertrouwen van de leerling een flinke boost te geven.

Op de hoogte blijven van onze blogs? Meld je hieronder aan en krijg een melding wanneer er een nieuwe blog online staat. Je ontvangt geen reclame.

zelfwaardering studeren mentale gezondheid