Nieuwe bijlesdocenten zijn soms onzeker over hoe ze hun eerste bijles moeten aanpakken. Zelfs als het qua inhoudelijke kennis dik in orde is, kan het zonder didactische achtergrond spannend zijn om voor het eerst bij de student (en eventueel ook de ouders) over de vloer te komen.
Beeld je daarom eens even in dat je vandaag je eerste bijles hebt met student Lucas, een middelbare scholier die problemen heeft met het vak waarin jij geschoold bent. Je belt aan, wordt vriendelijk welkom geheten en schuift aan. So far, so good. En hoe nu verder?
'Lucas, I am your teacher'
Het eerste gesprek met een middelbare scholier verloopt meestal het vlotst met de ouders erbij. Meestal zijn zij degenen die naar BijlesHuis zijn gestapt uit noodzaak en bieden goede inzichten. Begin met de student wat beter te leren kennen. Wat zijn Lucas’ interesses en hobby’s, vraag naar zijn school, of hij broers en zussen heeft. Waar is ie graag mee bezig?
Vervolgens peil je hoe het op school gaat. Gaat Lucas graag naar school of niet zo? Wat zijn z’n lievelingsvakken en aan welke heeft ie echt een hekel? Lukt het goed om zijn huiswerk te plannen en wat vindt hij van de manier van lesgeven op school? Stelt hij zich actief op, of vindt ie het misschien moeilijk de aandacht erbij te houden? Durft Lucas vragen te stellen aan docenten of is hij daarin terughoudend? Geef ‘m vooral ook de ruimte te vertellen waarom.
Vergeet ook vooral niet om na te gaan of Lucas en zijn ouders vragen hebben voor jou. Stel jezelf kort voor. Van het meeste zijn de ouders al op de hoogte, omdat BijlesHuis je profiel, achtergrond en ervaring meegeeft voordat ze akkoord gaan met jou als bijlesdocent.
Waarom bijles?
Wat precies de aanleiding gaf om op zoek te gaan naar een bijlesdocent is een belangrijke vraag. Misschien heeft Lucas al jarenlang moeite met wiskunde. Of misschien doen er zich pas sinds het nieuwe schooljaar en die nieuwe docent problemen voor, en kan hij met de theorie nu minder goed uit de voeten. Soms realiseren ouders zich dat hun zoon eigenlijk altijd al niet goed heeft geweten hoe hij aan de slag moet gaan voor een toets of examen.
Ga zowel bij de student als bij de ouders na waar volgens hen de moeilijkheden liggen en waar het dan precies fout gaat. Ouder hebben vaak andere inzichten dan kinderen. Vraag daarbij ook welke leermethode er wordt gebruikt en bekijk of die wel efficiënt is.
Slechte toets- of examenresultaten kunnen ook de aanleiding vormen voor het besluit om een aanvraag voor bijles te doen. Neem ook, zo mogelijk, die toets erbij om samen uit te zoeken wat er fout gegaan is en wat in het vervolg de aanpak gaat zijn. Voor een student is het cruciaal om na elke toets te reflecteren om op die manier van zijn fouten te leren.
Planning is key
Vergeet niet te vragen naar hoe de student organiseert. Wanneer pakt Lucas zijn schooltas in? Heeft hij altijd al zijn materialen bij in de les? Hoe is de huiswerkverdeling en houdt hij daarvoor een agenda bij? Maakt hij zijn huiswerk en studeert hij op een vast moment? Vraag vooral ook waar hij dat doet. Aan een bureau in de slaapkamer bijvoorbeeld, of wordt huiskamer gemaakt in de huiskamer? Orde en organisatie zijn erg van belang, omdat ze het leerproces vergemakkelijken.
Tips voor de student
- Zorg dat je boekentas in orde is voor het slapengaan en controleer jezelf met een checklist: potloden, pennen, agenda en boeken voor de volgende dag.
- Werk telkens vanuit een agenda en houd je ook écht aan je eigen planning.
- Studeer op een plek waar je niet afgeleid wordt.
Aan de slag!
Genoeg gekletst! Tijd om in Lucas’ boeken te duiken. Sommige studenten vragen alleen algemene studiebegeleiding aan, maar de meeste bijlessen worden opgestart voor een bepaald vak of meerdere vakken. Blader het boek eens door om te zien wat aan bod komt, en op welke manier dat gepresenteerd wordt. Vraag Lucas met welke onderwerpen hij het precies moeilijk heeft.
Als het doel van de bijles is om te slagen voor een toets of examen, maak je met Lucas een plan van aanpak voor de komende lessen. Dat gaat dan over wat de precieze leerstof is en waarop jullie gaan focussen. Ook komt daarin aan bod hoe de verdeling over de lessen precies is, of je huiswerk meegeeft en of er overhoringen gaan plaatsvinden.
Als het doel van de bijles is om wekelijks het vak bij te houden, huiswerk te maken en te helpen met vragen die opduiken, kan je al meteen van start met inhoudelijke vragen of een opdracht waar Lucas hulp bij nodig heeft. Natuurlijk hangt dit af van de tijd die er voor de bijles staat. Bij de volgende lessen ga je dieper in op het maken van een planning en op een cruciaal aspect van bijles geven: leren leren.
Afsluiter: feedback vragen
Het is belangrijk om tijdens je bijlesreeks duidelijk te communiceren met je leerlingen. Dit zorgt ervoor dat de leerdoelen scherp blijven, er sneller resultaten worden geboekt en de leerling alle ruimte heeft om vragen te stellen. Vergeet dus niet elke sessie, en zeker de allereerste, af te sluiten met feedback! Mogelijke vragen die je je leerling kan stellen zijn:
- Wat vond je van de eerste bijles?
- Wat ging er goed?
- Wat kan beter?
- Heb je iets bijgeleerd / ben je vooruitgegaan vandaag?
- Wat zou je anders willen tijdens de komende bijlessen?
Feedback geven aan je bijlesleerling is ook belangrijk natuurlijk. Daarover kan je meer lezen in dit artikel.
En daarna?
Je eerste les zit erop. Gefeliciteerd! Lucas is opgelucht en reken maar dat zijn ouders dat ook zijn. Ze hebben er vertrouwen in dat jij de komende maanden helpt met inhoudelijke problemen en dat er gewerkt wordt aan een manier om efficiënter te studeren.
Vergeet niet om afspraken te maken over de tijd en locatie van de volgende lessen. Weet je zeker dat jullie elkaars juiste mobiele nummer hebben? Noem ook nog eens kort de annuleringsvoorwaarden: als Lucas minder dan 24 uur op voorhand annuleert zonder geldige reden, wordt de les toch aangerekend. Voor jou als bijlesdocent geldt hetzelfde: houd een student steeds op de hoogte van eventuele veranderingen in je weekschema. Als er vragen of problemen opduiken, kan je terecht bij je contactpersoon van BijlesHuis.
Veel plezier en succes met de lessenreeks!
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met ervaren bijlesdocente en studiebegeleidster Sofie. Heb je nog vragen omtrent leren leren of wil je je graag registreren als bijlesdocent? Neem dan een kijkje op de website van BijlesHuis.
Laat hieronder je gegevens achter en blijf zo op de hoogte van onze nieuwste artikels! Je ontvangt verder geen reclame of andere e-mails.