De 26-jarige Maxim uit Gent is industrieel ingenieur in de biochemie. In zijn vrije uurtjes helpt hij kandidaat-geneeskundestudenten voorbereiden op het gevreesde toelatingsexamen oftewel decentrale selectie geneeskunde. In persoonlijke bijlessen via BijlesHuis onderwijst Maxim passievol laatstejaars scholieren: ‘Op school hebben leerlingen niet snel het gevoel: wauw, dit is leuk! Dat probeer ik hen wel te geven.’
Dat Maxim bijlesdocent werd, kwam niet uit de lucht vallen. Hij had altijd al een buitengewone interesse voor presenteren, uitleggen en mensen helpen. Tijdens zijn studententijd was hij studentenvertegenwoordiger en gaf hij bijles. ‘Ik vond het fijn om jongeren te helpen, maar vooral om hen zichzelf te laten helpen. Ik heb bijna nooit oefeningen gemaakt, maar zorgde dat we door samenwerken en stap-voor-stap tot de juiste resultaten kwamen. Dat gaf een geweldig gevoel.’
Na zijn Master in de biochemie behaalde Maxim ook een Master bedrijfseconomie en management. Vandaag de dag is hij manager bij Nestlé. Toch verliet hij zijn eerste liefde nooit helemaal: ‘Via mijn werk kom ik zelden in contact met wetenschappelijke vakken. Maar die kennis en interesse is er natuurlijk nog steeds. En aangezien ik graag met mensen bezig dacht ik: waarom zou ik mijn kennis niet delen met andere mensen?’
Maxim besloot het bijles geven weer op te pakken en klopte in 2017 aan bij BijlesHuis. Daar vond hij wat hij zocht: ‘De band tussen docent en student is essentieel. BijlesHuis neemt echt de tijd om studenten en docenten goed te leren kennen, om zo de ideale match te creëren.’
Het kwam een keer voor dat het niet klikte tussen Maxim en een leerling. ‘BijlesHuis ging daar geweldig mee om. Met een respectvolle aanpak vonden ze een passende oplossing. Als ik een mailtje van BijlesHuis krijg, vertrouw ik er blindelings op dat ze iemand gevonden hebben die bij mij past qua aanpak, en die hulp zoekt bij een vak waarover ik veel weet.’
‘Ik voelde me weer even student’
Doordat Maxim breed is opgeleid, begeleidt hij studenten en scholieren met verschillende vakken zoals: wiskunde, natuurkunde, economie en Engels. Echter is er één type bijles wat zijn specialiteit is geworden: het toelatingsexamen geneeskunde. ‘Een zesdejaars scholier belde me een paar jaar geleden op met de vraag om haar te helpen met het toelatingsexamen geneeskunde. Het bleek me echt te liggen. Vooral omdat ik het leuk vind om mezelf weer in al die oefeningen te verdiepen. Ik voelde me weer even student!’
Persoonlijke aanpak doet wonderen
Het feit dat elke les anders is maakt bijles geven zo mooi volgens Maxim: ‘Sommigen komen vol zelfvertrouwen binnen, anderen zijn juist onzeker. De ene student heeft moeite met wiskunde, de ander met economie. Het is telkens aanpassen voor mij, maar inmiddels kan ik veel beter inschatten wat iedere student nodig heeft.’
Het is voor Maxim cruciaal om een persoonlijke band met zijn student te creëren. ‘Het eerste gedeelte praten we gewoon over alledaagse dingen. Ook als ik merk dat de concentratie van een bijlesstudent weg is, vraag ik weleens hoe het met zijn schaatsles of voetbal gaat. Soms moet je tussen de moeilijke oefeningen door even kletsen. Het is leuk om steeds dat evenwicht te zoeken.’
Voldoening uit vooruitgang
Maxim legt de nadruk altijd op oefeningen maken. Dat is wat je tijdens de toelating ook moet doen. ‘Ik ben geen leerkracht. Ik zou gerust twee uur elektromechanica kunnen uitleggen, maar dat hebben ze al op school gehad. Ik laat de studenten liever oefeningen maken. Dan kijken we samen wat goed en minder goed gaat.’
Vooruitgang bij studenten is de grootste drijfveer van Maxim. ‘Soms bespreken we maar twee oefeningen omdat de leerling zo erg vastloopt. Maar als de leerling het dan de volgende les snapt is dat fantastisch.’
‘Zo huilde een meisje een aantal jaar geleden tijdens haar eerste bijles hydrostatica van mij. We hebben samen keihard geoefend tot het lukte. Uiteindelijk behaalde ze geweldige cijfers.’
Leren is leuk
Het is onmogelijk om elke student te laten slagen, maar wat Maxim wel kan is studenten plezier laten ervaren. ‘Ik vind het erg om te horen dat de meeste leerlingen wiskunde of wetenschappen haten. In mijn lessen laat ik daarom zien dat je met wiskunde en wetenschappen echt leuke dingen kunt doen.’
Kan jij wel een helpende hand gebruiken voor je toelatingsexamen geneeskunde? Of heb je moeite met een ander vak? Trek snel aan de bel en onze ervaren docenten helpen jou met passie. Onze persoonlijke bijlessen vinden online of op locatie plaats. Geen klik met de docent? Dan krijg je kosteloos een andere docent toegewezen.
Laat hieronder je gegevens achter en blijf zo op de hoogte van onze nieuwste artikels! Je ontvangt verder geen reclame of andere e-mails.