Zelf toets- of examenvragen opstellen over de leerstof is één van de efficiëntste leerstrategieën, maar leerlingen en studenten passen het niet vaak toe. Daarom vertellen wij van BijlesHuis jou alles wat je moet weten over wat het maken van toetsvragen nu precies inhoudt, hoe je dat moet doen en waarom het zo goed werkt.

1. Waarom zou je zelf toetsvragen moeten formuleren?

Inderdaad! Want dat is toch de taak van de leerkracht, en niet van de leerling, toch? 😉

Welnu, het opstellen van vragen over het studiemateriaal betekent dat je actief over de leerstof aan het nadenken bent. Dat proces zorgt ervoor dat je hoofdzaken en bijzaken beter van elkaar kan scheiden, meer inzicht krijgt in het studiemateriaal en natuurlijk dan ook een beter begrip ervan. Door je hersenen actief met de stof om te laten gaan, sla je de leerstof in je langetermijngeheugen op.

Daarnaast heb je na de toepassing van deze studietechniek een heleboel vragen die je kan gebruiken om de leerstof te herhalen. En mocht jouw leerkracht zelf één van deze vragen stellen tijdens de toets, dan weet je het antwoord al!

2. Wat voor soort examenvragen zijn er?

Vorm

Er bestaan twee vraagvormen:

  • Open vragen, vb: ‘Welke factoren leidden tot de start van de Tweede Wereldoorlog?’
  • Gesloten vragen: maar één antwoord is mogelijk.
    Vb: goed of fout, meerkeuzevragen, invulvragen, ‘welk begrip/vertaling/jaartal’ wordt hier gezocht?

Inhoud

Er bestaan twee categorieën:

  • Kennisvragen: toetsen je vermogen om feiten te onthouden. Ze zouden kunnen gaan over definities, jaartallen, formules, synoniemen, namen, lijstjes, et cetera. Je moet zonder verdere analyse het juiste antwoord geven.
  • Toepassingsvragen: vereisen een diepgaander begrip van de leerstof. Je moet je kennis toepassen en/of verbanden leggen om problemen op te lossen of concepten uit te leggen. Je moet iets berekenen, oplossen, uitleggen...

3. Hoe formuleer je zelf toetsvragen?

Om erachter te komen hoe je het beste vragen kan opstellen, is het belangrijk dat je de toetsmethode van je leraar begrijpt. Kijk eens terug naar eerdere toetsen en zie hoe de vragen daar zijn geformuleerd. Toetsen en examens worden namelijk regelmatig op soortgelijke manieren opgesteld en zodanig kan je een beetje voorspellen hoe toekomstige examens eruit zullen komen te zien.

Bestudeer jouw studiemateriaal en scheid de hoofdzaken van de bijzaken. Vraag jezelf af wat er in de toets zou kunnen worden gevraagd, en wat niet belangrijk genoeg is.

Vervolgens bedenk je vragen in de verschillende types die we hierboven hebben besproken. Wissel af tussen kennis en toepassing, open en gesloten.

4. Wat zijn de volgende stappen?

Je kunt bijvoorbeeld de vragen die je bedenkt opschrijven en ze dan bewaren in een potje. Een paar dagen later kun je de vragen uit het potje halen en jezelf overhoren. Wees kritisch over je antwoorden en bepaal welke onderwerpen je nog niet helemaal goed beheerst. Zo kun je een studieplanning maken om deze leerstof nog extra te oefenen.

Tip: ruil jouw opgeschreven vragen om met die van een klasgenoot, zo hebben jullie ieder als het ware een ‘oefentoets’ voor de leerstof 😉

Vergeet ook niet om te reflecteren na je examen of toets: wat ging goed en wat ging niet goed? Hebben jouw vragen alle leerstof goed gedekt, of heb je per ongeluk dingen overgeslagen? Waren er examenvragen die jij zelf al had bedacht? Waren er vragen die je helemaal niet verwacht had? Door deze reflectie kun je jouw leerstrategie steeds verbeteren!


Kortom is het zelf maken van toetsvragen een efficiënte leerstrategie die onze bijlesdocenten maar al te graag aanbevelen. Ben jij geïnteresseerd in 1-op-1 studiebegeleiding? BijlesHuis heeft de perfecte docent voor jou! Ben je zelf al een bijlesdocent? Lees dan onze blog over het stellen van de juiste vragen als bijlesdocent.

🌐 BijlesHuis - Vind de perfecte bijlesdocent

Maandelijks onze artikels in je mailbox ontvangen? Schrijf je in op onze spamvrije newsletter: